Boyun Ağrısı Tedavisi
27/07/2020

Boyun Ağrısı Tedavisi

Baş ve gövde bağlantısını sağlayan boynumuzda 7 adet omur, bunlar içerisinden geçen omurilik, sinirler, damarlar, kas ve destek dokuları bulunur. Beyin ve vücut atasındaki bağlantıyı sağlamaktadır. Karmaşık bir eklem yapısı bulunur. Travma ve zorlanmalara açıktır. Yaygın bir rahatsızlık olan boyun ağrısı her 3 kişiden birinde görülmektedir. Genellikle hafif seyirli ve geçicidir. Fakat kronikleşebilir ve ciddi sorunlara yol açabilir. Bilgisayar başında geçirilen zamanların uzaması, cep telefonları, stres düzeyi yüksek çalışma koşulları, yetersiz fiziksel aktivite boyun ağrılarına davetiye çıkarmaktadır. Boyun ağrısıyla birlikte sırt-omuz ağrısı, ellerde uyuşma, baş dönmesi, dengesizlik ve baş ağrısı görülebilir.

Boyun ağrısı nedenleri:

1- Kas ve yumuşak doku zedelenmeleri

Boyun ağrılarının en sık nedenidir. Genellikle boyunu destekleyen kasların aşırı zorlanması ile oluşur. Ağır kaldırmak, aşırı spor, iş aktivitesi, yanlış masa başı çalışması kas spazmına neden olabilir. Ayrıca yanlış pozisyonda uyuyakalma, yüksek yastık ve kötü seyahat şartları da boyun tutulması yapabilmektedir. Çoğu zaman basit tedaviler ile spazm ve tutulma çözülmektedir.

2- Kireçlenme (Osteoartrit)

Genellikle ileri yaşlarda görülür. Boyun omuralrının ve çevre yapıların aşınması ile oluşur. Osteofit dediğimiz çıkıntılar oluşmaya başlar. Bazen ağrı ile beraber boyunda tutukluk hatta sinir basısı yapabilir. Kollarda ve bacaklarda uyuşma, kuvvet kaybı, hissizlik gibi bulgular oluşabilir.

3- Boyun fıtığı ( Servikal Disk Hernisi )

İki boyun omuru arasındaki disk dediğimiz, yumuşak ve yoğun jölemsi yapının arkaya ve yanlara doğru taşarak omuriliğe ve sinirlere baskı yapması durumudur. Kollarda güç kaybı, uyuşma, hissizlik, karıncalanma oluşabilir. Omuriliğe yoğun bası varsa bacaklarda da bu belirtiler görülür. Cerrahi dışı yöntemlere cevap vermeyen ileri vakalarda tedavi ameliyattır

4- Boyunda kanal daralması

Sirilerin geçtiği boşlukların hacminin daralmasıdır. Kireçlenme, fıtık veya doğumsal yatkınlık ile oluşur. Omuriliğe baskı yaparsa myelopati oluşur. Kol ve bacaktaki kuvvet kaybı ve uyuşma ön plandadır. Sinir sıkışması durumunda radikülopati oluşur. Belirtiler genellikle kollardadır.

5- Yaralanmalar

Trafik kazaları, düşme, spor yaralanmalarından sonra boyun çevresindeki yapılarda zedelenmeler oluşur. Sinir ve omurilik hasarı varlığında kısmi ve tam felce neden olabilir.

6- Hastalıklar

Duruş bozuklukları, aşırı yumuşak veya sert, yatak ve yastık kullanımı, yastığın çok yüksek ve alçak oluşu kısa süreli ağrılara neden olabilir. Fibromiyaji genelde boyun, omuz, sırt çevresindeki kasları sıkça tutar. Boyundan çıkan sinirlerin omuz ve koltukaltı bölgesinde sıkışması da Torasik Çıkış Sendromu denilen, boyundan kola yayılan ağrı ve uyuşukluğa neden olan hastalığa yol açabilir. Boyun tümörleri, omurilik tümörleri, kemik enfeksiyonları (tüberküloz, bruselloz) da boyun ve kol ağrısı nedeni olabilir. Omuz ekleminden kaynaklanan ağrılar boyun ve kol ağrılarını taklit edebilir. Yemek borusu, nefes borusu, tiroid ve akciğer hastalıklarında da nadiren ağrı boyun bölgesinde hissedilebilir.

Boyun ağrısının tedavisi:

-İstirahat, dinlenme, uygun pozisyon verme ile genelde ağrılar azalmaktadır.

- İlaç tedavisi: Ağrı kesiciler, kas gevşeticiler kullanılabilmektedir. Ağız yolu veya enjeksiyon şeklinde uygulanabilir. Yüzeyel krem uygulamaları da oldukça etkili olabilmektedir.

- Fizik tedavi yöntemleri : Sıcak uygulama, masaj, ağrı kesici akımlar, traksyon, us kullanılabilir. Kısa süreli boyunluk

kullanımı ağrıyı azaltır. Fakat süre uzadığı zaman boyun kaslarına olumsuz etkisi olur. Bölgesel iğne tedavileri de diğer bir seçenektir. Egzersiz tedavisi ile kasların esnekliği arttırılıp güçlendirilir. Boyundaki hareket kısıtlılığı için EHA egzersizleri yapılır.

-Cerrahi tedaviler: Omurga veya omurilikteki tümör, apse, kitle varlığında, kırık ve kaymalarda düşünülür. Ciddi sinir basısına bağlı ilerleyen kas kuvvet kaybı ve duyu bozukluklarında, tedaviye yanıt alınamayan durumlarda ameliyat planlanabilir.

Boyun ağrısı olan kişiler neler yapmamalı :

-Boyun sürekli öne eğik ve sabit pozisyonda tutulmamalı. Kitap okurken, televizyon izlerken buna dikkat edilmeli.

-Ağır yük kaldırmayın. Baş üzerinde yük taşımayın, ağırlığı iki tarafa eşit paylaştırın

-Boyun ve sırt düz tutulmalı. Uzun yolculuklarda boyun boşluğuna yastık koyarak boyun desteklenmeli.

-Aşırı yüksek ve alçak yastık kullanmamalı. Genelde baş ve gövdeyi eşit seviyede tutan bir yükseklik ideal olabilmektedir.

-Telefonu omuz-baş arasına sıkıştırıp uzun süreli bu pozisyonda konuşmaktan kaçının. Masa başında ve bilgisayarda yarım saatten fazla sabit pozisyonda kalmayın.