Piriformis Sendromu
06/06/2022

Piriformis Sendromu

Piriformis sendromu; bel, kalça ve bacak ağrısı, bacak arkasına ve ayağa yayılan uyuşma, karıncalanma belirtileriyle kendini gösteren bir rahatsızlıktır. Piriformis kası, kuyruk sokumundan kalça arkasına uzanan, bant şeklinde bir kastır. Hemen altından bacağın ana sinirlerinden siyatik sinir geçer. Herhangi bir nedenle piriformis kası sinire baskı yapmaya başlayınca şikayetler oluşur.

Piriformis Sendromu Nedenleri Nelerdir ?

Yapısal olarak piriformis kasının kısa olmasından kaynaklanır. Erken dönemde piriformis kasını uzatıcı ve germeyi sağlayıcı uygun egzersizler ile problem önlenebilir.

-Düşme, kaza, ağır spor ve travma nedeniyle veya bölgesel kan dolaşımının azalmasıyla kasın spazma girmesiyle sinire baskı oluşur.

-Bel omurga veya kaslarındaki problemler, yanlış yapılan egzersizler, ani ve ters hareket, uzun süreli oturmak (oturarak çalışma, uzun süre yolculuk, bisiklete binmek) ya da aşırı kullanımdan dolayı kas spazmı oluşur. Kastaki kasılma altındaki siyatik siniri sıkıştırarak, ağrı ve his bozukluklarına yol açar.

Piriformis Sendromu Belirtileri Nelerdir ?

Uzun süre ayakta durmak ve oturmakla şiddetlenen kalça bacak ağrısı, bacakta güçsüzlük oluşur. Yürümede güçlük, aksama, oturma pozisyonundan ayağa kalkarken oluşan ağrı, kalça ve kuyruk sokumunda ağrı, bacağın arkasına yayılan uyuşma ve karıncalanma oluşabilir.

Piriformis Sendromu Tanısı Nasıl Konulmaktadır?

Hastalığın öyküsü önemli. Kalçada zorlama ve travma var mı, ağrı ve uyuşmalar bacağa yayılıyor mu sorgulamak gerekir. Bel fıtığı ve siyatalji yapan diğer nedenler dışlanmalıdır.

Sonrasında iyi bir muayene ile piriformis kasına yönelik özel testler yapmak gerekir.

Testler :

-Pozitif piriformis bulgusu: Sırtüstü yatarpozisyonda bacak dışa döner

-Freiberg manevrası: Yatarken bacak içe döndürülür. Kalçada ağrı oluşur

-Pace manevrası: Dirence karşı kalça açılmaya çalışılır.

-Beatty manevrası: Yan yatıp hafif diz bükülü iken bacak yukarı kaldırılır.

-FAİR testi: kalça ve diz bükük iken bacak içe çevrilir.

Görüntüleme yöntemlerine özellikle ayırıcı tanı için başvurulabilir. Ancak genellikle piriformis sendromunda görüntüleme yöntemlerinde herhangi bir bir şey tespit edilemeyebilir.

Nadir olarak MR görüntüleme yöntemi ile siyatik sinir ve piriformis kasının yapısı

değerlendirilebilir.

Piriformis Sendromu Tedavisi Nasıldır ?

• Ağrı kesici ve kas gevşetici ilaçlar bir süre kullanılabilir
  • Medikal tedaviye dirençli olgularda fizik tedavi yöntemleri ve enjeksiyon tedavisi yöntemlerine başvurulabilir
  • Fizik Tedavi yöntemlerinden ultrason, yüksek yoğunluklu lazer terapi, tecar terapi, manyetik alan tedavisi ve en önemlisi de piriformis kasına yönelik germe egzersizleri önerilmektedir.

Piriformis Sendromunu Önleemek İçin Neler Yapılmalıdır ?

Günlük hayatımızda aldığımız bazı tedbirlere piriformis sendromunun önüne geçmek mümkün olabilmekte. Uzun süre, sert bir zemine oturmaktan, ani ve sert kalça hareketlerinden kaçınılmalı. Arka cebe cüzdan konmamalı. Egzersiz ve spor öncesi muhakkak ısınma ve germe egzersizleri yapılmalı, çalışmanın dozu kademeli arttırılmalı, molalar unutulmamalıdır.