Karpal Tünel Sendromu (Elde Sinir Sıkışması)
04/07/2021
2014

Karpal Tünel Sendromu (Elde Sinir Sıkışması)

Karpal tünel sendromu nedir ?

El bileğinde karpal tünel dediğimiz bir kanal bulunur ve içinden ele giden tendonlar ile median sinir geçer. Zaten oldukça dar olan kanalda baskı artınca sinir sıkışmaya başlar ve karpal tünel sendromu dediğimiz hastalık oluşur.

Karpal tünel sendromu belirtileri nelerdir ?

Elin ilk 3 parmağında oluşan ağrı, uyuşma hissizlik, karıncalanma veya elektrik çarpma hissi ile kendini gösterir. Özellikle gece, uyku sırasında artan belirtiler, hastanın elini sallaması ile bir miktar azalır. Sıkma, burkma, temizlik, kitap okuma, telefonu tutma gibi aktivitelerde şikayetleri tetikleyebilir. İlerleyen aşamalarda ellerde kuvvet kaybı ile beraber eşyaları elden düşürme görülebilir.

Karpal tünel sendromu neden oluşur ?

Kanal içindeki median sinir sıkışmasına ve zarar görmesine neden olan her faktör karpal tünel sendromuna yol açabilir. Çoğunlukla birkaç risk faktörünün kombinasyonu söz konusudur. Oluşan kırık ve çıkıklar anatomik bozukluklara yol açarak baskıyı artırabilir. Diyabet(şeker hastalığı), romatoid artrit, tiroid bozuklukları, lenf ödem, böbrek yetmezliği, infeksiyonlar, şişmanlık, hamilelik ve menopoz karpal tünel sendromuna neden olabilir. Aynı zamanda günlük yaşam aktiviteleri ve çalışma koşulları da diğer bir etkendir. Titreşim yapan aletler ile çalışmak, bileği sürekli olarak büküp germek, klavye ve mause kullanmak sinir hasarını artırabilir.

Karpal tünel sendromu nasıl teşhis edilir ?

Hastanın öyküsü ve fizik muayene genelde yol göstericidir. Bulguların, küçük parmak hariç diğer parmaklarda olması tipiktir. Bilek içinde refleks çekici ile vurulduğunda elde elektriklenme görülebilir. Bilekleri büküp göğüs hizasında birleştirdiğimiz zaman, belli bir süre sonra uyuşmalar başlayabilir. EMG ile büyük ölçüde tanı konulabilir. Bu testte elektriksel aktivite değerlendirilir. Laboratuvar tetkikleri, röntgen, MR ve diğer görüntüleme yöntemlerine nadir de olsa başvurulabilir.

Tedavi yöntemleri nelerdir ?

Çoğu hasta ameliyatsız olarak tedavi edilebilir. İlk etapta dinlendirme, zorlayıcı hareketlerden ve işlerden uzaklaşma, özel bir bileklik olan istirahat atelleri önerilir. Atel öncelikli olarak gündüz ve gece takılır. Şikayetler azalmaya başlayınca gece kullanım yeterli olur. İlaç tedavileri ve ödem giderici tedaviler uygulanabilir. Karpal tünel sendromu tedavisinde fizik tedavi uygulamaları, özellikle ultrason, lazer, ağrı kesici ve kas kuvvetlendirici akımlar, manuel terapiler, kinezyolojik bantlama, ısı tedavileri ve diğer tamamlayıcı yöntemler kullanılabilir. Egzersiz tedavilerinin de ihmal edilmemesi gerekiyor. Kanal içi enjeksiyonlar da diger bir tedavi seklidir.
Konservativ tedaviler ile şikayetler gerilemezse cerrahi tedavi gündeme gelir. İleri duzey sıkışmalarda direk cerrahi önerilir. Cerrahi tedavilerde amaç, kanalın üzerindeki bandı gevşeterek siniri rahatlatmaktır.

Karpal tünel sendromndan nasıl korunuruz ?

Özellikle belirtiler oluşursa zorlayıcı aktivitelerden uzak durmalı.El-el bileği destekleyici bileklikler kullanılabilir. Bilgisayar ve mouse kullanırken bilekler zorlanmamalı, pedlerle desteklenmelidir. Düzenli molalar verilmeli, şikayetler oluştuğunda gecikmeden doktora başvurulmalı.