Topuk dikeni nedir ? Tedavisi ve egzersizleri nelerdir ?
16/05/2021

Topuk dikeni nedir ? Tedavisi ve egzersizleri nelerdir ?

Topuk dikeni, topuk ağrısı ile seyreden ve yaşamı olumsuz etkileyen bir hastalıktır. Ayak tabanında, plantar fasya denen fibröz bağ dokusunun topuğa yapıştığı yerde zedelenmeler ve zamanla kalsiyum birikimine bağlı boynuzsu çıkıntılar oluşur. İnflamasyonu, yangıyı tetikler, ağrı ve fonksiyon kaybına neden olur. Genellikle 0.5-1.5 cm. boyundadır. Ilk aşamalarda görülmeyebilir.

Topuk dikeninin belirtileri nelerdir ?

Özellikle sabahları ayağı yere basma ile oluşan şiddetli ağrı gün içinde de devam eder. Ayak tabanına doğru yayılan ağrı ile birlikte topuk çevresinde ısı artışı, hassasiyet oluşabilir.

Risk faktörleri nelerdir ?

-Ark desteği olmayan sert tabanlı ayakkabılarla uzun süreli ve tempolu yürüyüş, koşu.

- Günün çoğunu ayakta geçirmek

- Topuğa alınan darbeler ve ayak burkulmaları

- Taban düşüklüğü

-Aşırı kilo ve obezite

-Yaşla beraber, darbeden koruyucu yağ yastıklarının azalması

-Bazı hastalıklar. Örneğin şeker hastalığı, reaktif artrit, Ankilozan Spondilit, idiopatik iskelet hiperostozu,

Topuk dikeni tanısı nasıl konur ?

Belirti ve bulgular varlığında ayak röntgeni çekilebilir. Fakat kireçlenme aşaması başlamadıysa dikensi çıkıntı gözükmeyebilir. Bazen topuk dikeni gözükmesine rağmen ağrı olmayabilir

Topuk dikeni tedavisi nasıl yapılır ?

Amaç; tabandaki zorlanma ve yangıyı azaltmak, iyileşme sürecini tetiklemek, fasya esnekliğini ve kas kuvvetinin sağlamaktır.
-Ayağı dinlendirmek

-Soğuk uygulama yapmak

-Yumuşak topukluk, tabanlık ve gece ortezleri kullanmak

-Antiinflamatuar ilaç kullanmak